«

»

Jun 18

Kostplan slankekur – vælg den rigtige kostplan når du skal slanke dig

  • Sharebar

Det er sommer og tidspunktet, hvor de fleste mennesker får lyst til at tabe de kilo, som har sneget sig på i løbet af vinteren. Varmen og lyset frigører masser af gode endorfiner, som gør, at vi får lyst til at gøre en ekstra indsats. Energien bliver bedre og man har det generelt bedre end om vinteren. 


 

Den sunde kostplan

Strammer tøjet lidt rigeligt og er dit BMI måske i den høje ende? Så er det på tide at gøre noget ved det, men det er nødvendigt at gøre det rigtigt, hvis det skal lykkes at tabe sig de ønskede kilo. Der er masser af inspiration til at find en sund kostplan på nettet, på biblioteket eller hos egen læge. Det er meget vigtigt, at den sunde kostplan indeholder det rigtige forhold i mellem kulhydrater, fedt og protein, så kroppen får den nødvendige næring hver dag. I den sunde kostplan bør der indgår et minimum af de sunde fedtsyrer, som er af vital betydning for vores slimhinder og hjernens funktion. De gode fedtsyrer er at finde i de vegetabilske olier og økologisk olivenolie kan klart anbefales. Det er også meget vigtigt at variere de valgte madvarer fra dag til dag så kroppen får de nødvendige vitaminer og mineraler. Ved en meget skrap kostplan kan en daglig vitaminpille være nødvendig.

 

Det rigtige antal kalorier

Ved valg af en kostplan, der giver en sund og effektiv slankekur er det nødvendigt at have fokus på det antal kalorier, man indtager i løbet af dagen. Regnestykket er enkelt. Jo mere, man bevæger sig jo mere vil man tabe sig.

Der findes flere gode måder at holde regnskab med kalorierne på afhængigt af hvor systematisk og kontrolleret det skal være. Man kan skrive ned på gammeldags papir hvad man indtager for hvert måltid. Man kan også bruge www.madlog.dk eller andre tjenester på nettet til at holde øje med kalorierne.  Det kræver disciplin, ærlighed og vedholdenhed at få ALT maden tastet ind i et skema i for hold til beregning af kalorier.


For at sikre, at den sunde kostplan giver et fundament for et vedvarende og varigt vægttab bør vægttabet ikke foregå for hurtigt. Hvis vægttabet ikke skal komme på igen er det ideelle vægttab 1/2 – 1 kg om ugen. I de første uger vil vægttabet gå hurtigere fordi vægttabet da også vil bestå af væske. For kvinder bør maksimumindtaget af kalorier være maksimum 1900 kcal om dagen og for mænd er det 2500 kcal om dagen.

Den sunde kostplan og motion

Man kommer ikke udenom det. Motion er en nødvendig faktor for at bibeholde og stabilisere et vægttab. Det gælder om at forbrænde nogle kalorier i mens man har det sjovt og rart. Det kan være en lang gå tur, fitness, løb, gymnastik eller noget helt andet. Bare kroppen bevæger sig aktivt. Find eventuelt en træningsmakker for at bevare motivationen.

Ved hjælp af en sund kostplan vil der komme en masse helbredsmæssige fordele, når det kombineres med motion. Det kan være normalt blodtryk, gode kolesterolværdier og en god lav hvilerytme af hjertet.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.

search engine optimization